Wednesday, October 7, 2009

wasiat kakak

Erm...tiba2 teringat pengalaman first pergi pondok kat sungai udang,melaka..

nama nya Baitul Qurra' (BQ)
Baitul=rumah
qurra'=org yg blajar quran

sebenarnya xpernah terpikir akan jejak kan kaki ke situ..
ea la,,mana la aku tahu tempat2 memondok kat pahang apatah lagi ke melaka..

dijadikan cerita, seorg sahabat kat kisas(x sama kelas)ajak aku pergi BQ..

aku cakap " saya bukan Badan Dakwah dan Rohani (BADAR)"


dia jwb " ni bukan ntuk budak BADAR je"

aku tanya balik " erm slain ana, saper lagi??"

dia jwb " budak2 BADAR n enti..yg len2 mcm ada mashaqqah (masalah) nak gi"

erm..insyaAllah..aku rasa ada sesuatu Allah nak tunjukkan...


tapi nak cakpnyer bahawa manusia ni hanya merancang, Allah yg tentukan..alhamdulillah mak ayah bg pergi...

akhirnya aku dan dia je yg gi..mana budak2 BADAR len..ku semat dlm hati " mashaqqah agaknya"

..Allah pilih aku..tentu ada sesuatu yg Allah dah rancangkan untukku"

memang byk ilmu..tyme tu aq sempat blaja risalah fiqh (imam syafie) dlm tajuk thaharah..tapi penerangannya masyaAllah pnjg lebar..alhamdulillah...Allah limpahkan secebis dr lautan ilmuNya buatku..untuk diamalkan


oh ya..sal wasiat kakak..

ada sorg kakak dr UTP yg lebih lama mnuntut ilmu di BQ, dia berbicara denganku

Kakak : adik dari mana?
fizan : sy dr pahang..akak??

< potpet2 ntuk bertaaruf/berkenal2 dulu>

kakak : adik dari kisas kan??

fizan : erm...haah..nape kak...tapi sy bukan BADAR (berulang kali sy sebutkannya)

kakak : xper..adik nanti dh sampai ke kampus nanti, jgn shock culture..sbg plajar yg memahami Islam..adik kne mengamalkannya..jgn jadi soleh je tapi musleh (mngajak org len jadi soleh)..janji ye dengan kak...

fizan : erm..insyaAllah

::::::::::::::::::::.............:::::::::::::...............:::::::::::::::

kalu difikirkan balik, siapalh aku ntuk menerima smue ni dr Allah
taklifan sbg khalifah 'kecil'
paling tidak pada diriku.


1)kadang2 aku tengok org men game
tp pd masa yg sama aku kene berusrah
mngkin diorg dah berusrah td

2)kdg2 aku tgok diorg lepak2 ngan kwan2
aku plak trpaksa rushing siapkan assgmnt
mngkin diorg dah siap assgmnt

3)kdg2 aku tgok diorg sdap je makan2
aku plak tahan lapar,kne g meeting dulu
erm mngkin diorg baru hbs meeting then baru lah makan....

4)kdg2 aku jelez adik2 kat umah tgok NARUTO tyme cuti
aku plak kene korbankan sket masa2 ku ntuk jd fasi n whatsoeva
biarlah..bila lg diorg nak tgok naruto kalu bukan tyme cuti sekolah




tapi semua rasa ni hanya tinggal kenangan..
knapa knangan
coz aku dah xrasa semua tu baik org "yg mcm bz" dan "org x bz"


kalu dalam istilah fiqh haraki (kefahamn perjuangan),
tahap aku ni yg "have no feeling" mngkin tahap ghaflah (lalai)
dan jika makin teruk akan jd tahap futur (putus dr jalan)..
nauzubillah



Ya Allah ,
ku malu rasanya
pabila sering memungkiri janji kpdMu
kuatkan aku yaAllah



~~ perjalanan menuju ilahi itu satu kembara bukan destinasi~~

4 comments:

  1. ana rase kita semua kena balajar sibukkan dari.

    senang tu msuh utama untuk daie, apatah lagi khalifah kecil.

    ingat sabda nabi:

    "2 nikmat yang kebanyakan manusia tertipu dengan keduanya, nikmat kesihatan dan masa lapang."

    jauhi si penipu. cari alasan untuk sibuk.

    ReplyDelete
  2. salam..tu sume rahmat..insyaallah. kadang kita xde keje nak wat..kita pun mengeluh. makin bnyk bnde bkn lagah y kita wat, insyaallah makin bnyk pahala kita dapat

    (alhamdulillah, dapat komen ditempat sepatutnya)

    ReplyDelete
  3. kita selalu je jd manusia tak bersyukur..
    busy merungut..
    xda kerja bising..
    saya la tu slalu mcm ni..
    selalunya
    apa yg jd..
    semua ada hikmah je..
    tp, semua org pun slalu lupa benda tu..
    termasuk saya juga..

    ReplyDelete
  4. 2 amirshah
    >>btul2..memang tgah nak sibukkan diri spt yg sepatutnya..syukran..

    hadith tu dihafal tp xslalu diamal..

    2 reff_fizan
    >>wassalam..yup..rahmat Allah..dlu mereka diuji dan kini aku diuji maybe esok kamu diuji..hakikatnya kita smue diuji shngga terbukti sapa hambanya plg beramal untukNYA..

    ganbatte kudasai!


    2 nurul shariff
    >>saye pn kdg2 cm tu..
    merungut je..
    jom jd hambaNya yg lbh bersyukur
    yup..ada hikmahnya
    I will treasure it...
    syukran ya...

    ReplyDelete