Thursday, October 29, 2009

Caramu Caraku

Masa menghambat kita. Dan kadangkala alasan itu yang terpaksa kita gunakan apabila berdepan dengan tanggungjawab yang masih lagi bersisa. Usrah itu dan ini, assignments, studi, taklifan itu dan ini, mengurus diri sendiri dan sebagainya. Bagi yang masih belum mendirikan baitul muslim (keluarga muslim), kita juga merasakan 24 jam itu bagai terbahagi dua. Tidak cukup...Apatah lagi pabila sudah berumah tangga kelak.

Jika seorang guru, banyak betul pesrsediaan kene buat walaupun mngajar sekoah rendah.. Sampai ke petang, apatah lagi engineer, doktor, even para usahawan tani..


[BUSY LIKE A BEE, HUSTLE BUSTLE OF THE LIFE]


Mana taknya, balik dari tempat kerja pukul lima, penat, berehat. Tup..tup dah nak maghrib. Solat maghrib n isyak.. Itupun kalu ke masjid.

Begitulah seharian. tapi semuanya untuk apa. Tidak terasa kosongkah hidup. ? Tidak pernah terfikirkah bahwa mana mungkin Allah bagi kita semua nikmat ujian ntuk suka-suka. Tiada tujuan.. Fikirlah wahai hatiku. Jika sudah tahu bahawa tujuan kita diciptakan adalah beribadat kepadanya sebagaimana kalam cint Nye menyebut dalm surah az-zariyat ayat 56.

.


Beribadat dah..Yakni solat lima waktu n segala. Dan bagi yang luas ilmu pengetahuan sikit, ibadah tu ada umum dan khusus.



Pernah tak terfikir , kalau lah hidup ni hanya solat dan dengan ibadah umum, khusus yg biasa kita dengar, mengapa kaum muhajirin berpindah dari mekah segala, mengapa saidina umar membuka kota Jerussalem, mengapa sultan muhammad alfateh menjadi pembuka kota konstantinopel, mengapa salahuddin al ayyubi merealisasikan matlamat untuk membebaskan baitul maqdis dan mengapa kamu still lagi berada di muka bumi ini??
fikir2 dan renungkan..Kerana aku jualah manusia yang dhaif dan mampu menyeru amar makruf nahi mungkar dengan semampu..
Ada pantun ni yang penah ku dengar..hehe

Biar Kude dari Badok,
Biar ade dr tak dok...

(hahaha...sape yg agak expert dlm loghat pantai timur pasti cepat sahaja memahaminya)



Dalam surah al anfal , ayat 72, 74, 75

:: Allah menyebut ada beberapa kumpulan beriman ::

1)mereka beriman dan berhijrah bersama nabi
2)memberi perlindungan kepada orang berhijrah
3)mereka yang tidak dapat berhijrah
4)mereka berhijrah dan berjihad terkemudian
5)mereka yg beriman dn mempunyai hubungan kerabat.

Jelas menunjukkan setiap org berbeza dari segi kemampuannya


Jika kamu menyeru amar makruf nahi mungkar melalui banyak2 usrah, terusakan dan orang lain jangan la kritik dan menghalang.. Jangan haLang kerja dakwah dan menghalang orang memahami Islam kerna kita punya cara tersendiri begitu juga dengan yang lain, jika dia mampu melalui penceritaan kisah hidup dalam blog yang dapat diambil pengajaran atau mungkin melalui politik...silakan~~ kerana kau dan aku ialah dengan caramu dan caraku



Dan kita bisa saja bekerjasama kerana tujuannya hanya satu menegakkan kalimah agung
"LAILAHA ILLA ALLAH"



No comments:

Post a Comment