Tuesday, October 6, 2009

BaWakU teRbanG




"andainya awan mampu berkata2
akan ku pintal sejuta rasa
menjadi satu kata
agar kamu wahai awan
membawaku terbang pergi
jauh dari dunia ini"



dalam pening2 nak hadapi oral speaking [individual task] ni, masih sempat ke ruangan diari hati ku kira...

erm..kata2 kat bhg atas skali tu aku main taip je..maaf la kalu xsedap..

actually aku terpikirkan balik apa yg ustaz suhaimi ckp kat kelas aqidah pasal Tsiqah....

TSIQAH..
eja nyer dlm arab ialah
> tsa (yg ada 3 titik tu0
>qaf
> ta marbutah

masa kat kisas dlu...

ada sorg mslimn ni bg tazkirah yg lbh kurg gini la..
" entum n entunna kene jd tsiqah...kalu x tsiqah x mlmbgkan student yg blaja agama"

so, aku yg agak tak pandai arab ni dgn confident nyer tanya
"tsiqah??apa maksudnya"

dia jawab...
"maksudnya lbh kurang cam alim n warak la.."

dia sambnung lagi coz nmpak sgt aku x paham konsep tsiqah tu..hu2
"kalu ckp sal tsiqah ni antara ciri2 nya ialah pandai agama, g surau, mnjaga keayuan mslimah,jln tunduk ...."


huhuu..mengurut2 kpala yg x migrain dan ku berbisik dalam hati..
mati la kome coz smue ciri2 tu xda padaku
1) pandai agama
>>>jauh panggang dr api....

2) g surau
>> ni akn ku explain jap lg..

3)ayu mcm mslimah
>>tyme kat kisas, ske pakai beg yg sangkut dua tali kat blakang tu..mcm skolah2 rendah..n akibatnyer ken kondem since diorg kata x ayu...hu2..tapi skrg aku tibai je pakai..lg selesa..sng bw laptop




4) jalan tunduk
>>dah di tarbiah kat kisas, alhamdulillah..tapi jgn sampai trlanggar dinding n pokok sgala[pnah trjadi pd ku,huhu]
...dgn niat nak tundukkan pandangan..Allah ada mnyuruh mslimin n mslimat tndukkan pndgn..
x ingat dalil..my fault ;(

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

SURAU..
>menjadi kebiasaan sejak di tingkatan satu lagi g surau..ea la..wajib kan..
and mula2 trpaksa,lama2 kebiasaan...

tapi kat sini (IPGM)..aku rndu sgt nak g surau..rnduuuuu..mcm dlu2.
bukan nak kata akulah ahli surau since i am da islamic study studnt tapi mngkin dah sbati..

ala analoginya kalu kamu sme ske makan tempoyak,budu,belacan n segala...
mana leh tinggal....

begitulah aku n surau..
however,sejak akhir2 ni mcm xnk gi..
alasannya xnk jmpe org yg hari2 wat diri ni sakit hati..
n tiap2 hari aku maafkan sblm tidur..
tp sok brlaku lagi..

ku konklusikan
"kalu brjumpa tp masam muka n buat hati skait,bek x yah jmpe"

ntahla...maybe ada org kata ntah2 apa2 la aku ni..

xpe..aku trima..aku taw korg bagus n siaplah aku...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

owh ya..actually nak kongsi satu lagi cerita...

ada seorg ni ckp pd ku..

"apa lah enti ni,knpa enti buat cm tu, ana dh tak tsiqah pd enti lagi"

aku jawab..
"xperlah..i am nobody..lain lah kamu..student U yag gah di Malaysia"


noktah.....

tapi ku balas dlm hati..

" aku xperlukan tsiqah siapa2..coz aku bukannyer hdup nak kan pujian n tsiqah org dan aku x mati dgn kutukan pedas org..aku hdup dan mati hanay kerana Allah..pergilah bawa 'ketsiqahan' kamu kpd ku tu jauh2..aku xperlukannya"

??????SIAPA KITA NAK LABELKAN ANTARA GENG TSIQAH N GENG BUDAK2 PAI YG ROCK SKET..
sdarlah weyh..in a blink eye..smue tu bleh brtukar kdudukan ntara tsiqah n rock..
apa yg kalian banggakan???

p/s:
lepas cari2 dlm kamus, maksud tsiqah yg sbnar ialah PERCAYA...

2 comments:

  1. sory..
    sy x faham sgt mksd sbenar istilah tsiqah..
    dekat sekolah sy xda pun guna..
    hmm..
    at least, awak ada juga tanda2 bekas budak kisas..
    sy ni, org tak tw sy budak smka if sy tak cakap..
    malu saya dgn awak..

    ReplyDelete
  2. hehe..
    apa yg sy faham skrg tsiqah tu bmaksud seseorg yg leh dipercayai dek ciri2 yg org lihat pd nya..
    ciri2 yg baik kan byk

    n masa blaja PQS, salah satu syarat ntuk sstu hadith soheh ialah perawinya tsiqah..

    nurul..org xpasan n tak taw pn sy ni dak kisas.maybe sbb hepi go lucky sgt kot..

    erm..jgn ckp cm tu..sgan.. sy ske brkawan ngan awak..

    klu org tanyer sbbnyer,sy x taw krn sy hnay brkwan ngan awk ats stu sbb je>>lillahitaala..

    rasa sweet sgt tyme kita bjmpe dlu...nostalgia..

    ReplyDelete