Sunday, October 11, 2009

umpama lembu di padang

pabila teringat balik babak dalam satu episod drama di ASTRO OASIS brtajuk Cinta sempurna,
teringat balik kata2 ustaz nazir (ashraf muslim)

"kita ni kalu hidup tanpa tujuan/matlamat,ibaratnya sama la kita ngan lmbu kat padang,hanya tahu beranak ,makan dan tidur"

apa tujuan kamu smue hidup??

teringat kata sahabat sorg ni lpas borak2 ngan dia,
"student skrg hanya tahu hdup dia ada 3 matlamat.."

1)assignments beres
2)epi ngan Buayafriend/gelifriend (kata2 ustz hasrizal)
3) makan,minum tidur...


aku pikir2 balik,btul gak tuh..kdg2 tu gak yg aku buat..
konon2 bz ngan assgmnt..

tak terpikir ker tak kan la Allah jadikan kita ntuk jz SIAPKAN ASSIGNMNTS,MAKAN,TIDUR....


xterpikir ker???

kalu x terpikir jom pikir lagi..


keje,assignmnt,makan ,tidur,kawin,suka2..sampai la tua..cam tu ker???


dek krana Allah limpahkan suatu rasa padaku agar hdup ni bukan skadar e2 smue..lebih dari itu..

yup..lebih dr sgalanya

erm..ada gak sorg kakak ni cakap
"dulu sy ingatkan dunia sy ni hanye kerje n cinta je"

rupanya lbh dari tu..

tanggungjawab melebihi masa yg ada (kata2 hasan al-banna)

ya..aku merasainya..dan sejuta serta infiniti hamdallah patut ku panjatkan..


bila mana aku berikrar (kamu juga..jgn nafikannya) dlm solat (doa iftitah) bahawa hidupku,ibadahku dan matiku hanya kerana-Nya,bermula episod pengembaraan hidupku..




mungkin kembara hidupku tak sejauh org len mnjejak kaki kesana sini, kerana kembara ku disini mnjejak hati2 diri ini dan insani kmbali kepadaNYA..


makin banyak yg ku ajak,ku perkatakan,
makin besar cabaran buat apa yg ku perkatakan

ku katakan tntg 'couple'
natijahnya aku berhadapan ngan sahabat2 aku yg berkapel..aku wajib tegur dgn cara plg berhikmah...

mungkin xnampak kesan

dan sehinggakan mungkin ada org kata
"hu3.fizan katakan tntg kapel,tp shbat sndiri kapel"

mengertilah aku insan lemah,hanya aku mampu cuba mnyampaikan
biar dipandang sinis oleh shbat sndiri
aku mahu kau tahu bahawa ku tegur dirimu atas dasar CINTA dan tanggungjwab kpdNYA
kalu ku biarkan dirimu trus begitu..sahabatkah aku????


kerana aku x mahu kau dan aku hidupnya ibarat lembu di padang..


dan padaMu ya rabbi, selaksa pengharapan ku panjatkan kepadaMU..

4 comments:

  1. erk..saya bukan lembu dipadang..saya....astronout di angkasa..kikiki

    ReplyDelete
  2. ye2..xda sape mngatkan kamu di pdg e2...

    haha..astronout di angkasa?? tinggi tuh...

    setinggi mana pun kta kan smbah ke bumi gak kan...

    kdg2 tringin gak gi angkasa...

    ReplyDelete
  3. sabarlah duhai kakakku...
    idop kite mmg bgitu...
    1 hari nanti pasti kita dituntut untuk mmbuktikan kata..
    ku doakan moga dirimu terus tabah...

    ReplyDelete
  4. syukran dik..insyaAllah sama2 kita bersabar mngahrungi semuanya.
    Allah kan syg org2 sabar..

    kak pun doakan kite smue sama2 trus tabah dan ttp atas mujahadah ni..insyaAllah..aminnn

    ReplyDelete