Wednesday, October 28, 2009

Berusaha Macam Phenol

Masing-masing sibuk dengan tugasan dan studi week yang menggila.Pelbagai rasa yang tak terungkap dan pastinya pelbagai emosi terluah. Masa-masa sebegini menguji keimanan. Beberapa hari lepas , s/u Biro agama 'mengejar' aku supaya ku menyiapkan laporan tahunan Helwi. Akhirnya hantar juga. Namun ada cerita disebalik itu. Malam itu, ku datang ke bilik kak yani (aku yang pura2 muda) Meminta laporan usrah, lajnah helwi. Ku tanyakan ini

" Susah ea nak jumpe akak2 sekarang. sibuk ke kak??"

Kak Yani tekun menaip, menoleh kepadaku dengan selaksa senyuman..

" ya fizan, memang bz, sem 1 dlu tak la bz tapi bila naik sem 2 ijazah ni menjadi2 pula bz nya. kene siapkan alat2 ntuk micro n macro teaching segala. Tu yang ramai akak2 dah tak pegang apa2 taklifan..""

" owh, begitu. takut juga la fizan. Tahun depan dah naik ijazah"

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Berfikir dengan panjang samada adakah keadaan akan betul-betul sibuk nanti. Tiada masakah memegang tanggungjawab. Jika ditanya , semua orang tak mahu tanggungjwab yang berat itu.

Mana tidaknya, segala usrah kena hadir. Jika menjadi pimpinan, pasti banyak usrahnya, usrah pimpinan, usrah lajnah, usrah umum. Relevankah banyak usrah?? Ada sahaja yang menajwab betapa tidak relevan nya usrah yang banyak bagi seorang naqib.

Bagiku, jika tak mampu buat lama-lama, tak mengapa tapi jangan tinggal langsung. Sibuk kah kita?? Kalu betul2 sibuk sudah pasti tiada masa senggang nak mengumpat dan bergosip tentang sesuatu segala.

Berusaha lah macam phenol. Oh ya, phenol ni adalah bahan kimia yang juga dikenali sebagai benzanol. Gabungan Phenyl dan rantai hidroksil. Yang menjadi tarikan ku ialah betapa phenyl memutarkan dan memusingkan bergilir-gilir elektron dalam struktur gelangnya agar tahap stabil tercapai. Pati payah bukan wahai Phenyl. tambahan lagi jika bergabung dengan hidroksil, lagi banyak tanggungjawabmu ntuk menstabilkan iktanmu itu. Tapi hidroksil juga membantu dalam mewujudkan keadaan kimia yang stabil ini..


Sama juga kita, pelbagai tanggungjawab. Bukan sahaja nak menstabilkan diri namun ada tanggungjawab menstabilkan orang lain. Dalam erti kata lain dakwah. Setakat mana usaha kita, itu tanya iman.

Lumrah seorang pejuang. Tidak dikatakan pejuang jika hanya ujiannya kecil. Sudah pasti ujiannya besar. Tidak malukah kita dengan Nabi Nuh A.S yang berdakwah 900+ lebih tapi yang hanya mengikut baginda naik ke dalam bahtera yang dibuat hanya 65+..

Pasti ada yang terlintas kata,

"ye lah, nabi Nuh A.S tuhan utusan Allah. Baginda hebat..."

tapi marilah koreksi diri

Allah akan menanyakan apakah sudah kamu jalankan tanggungjawab kamu dahulu. Tidak kiralah kamu nabi, rasul ,pemimpin , ketua kelas, exco MPP dan sebagainya..

Pasti ditanya..


Banyak sangatkah ujian kita sampai kena membina kapal seperti nabi nuh A.S.. Senang sahaja tarian keyboard menarikan lagu rencah kehidupan namun mehnah dan ujian dalam pengaplikasian apa yang ditulis juga memang sehebat tarian itu. Susah, lemah, penat, kecewa dan seribu lagi emosi yang tak terungkap.. Namun jadilah dan contohi lah sang phenyl yang tetap bermujahadah mengekalkan kestabilan elektronnya itu meskipun bergabung dengan hidroksil

p/s : rindu dengan organic chemeistry..

4 comments:

  1. ‘equilibrium’? phenol? benzanol??? huwaaaaaa~ rindu2 kimia organik!!

    Perlu usaha sampai ke saat terakhir. Lepas tu boleh meluncur lajuuu kembali. Banyak benda kena catch-up. Keluarga, anak2 singa, penuhkan ilmu di dada dan paling penting tingkatkan amal soleh dan ibadah kpdNya. rindukan malam2 sunyi yang panjang bersamaNya~

    ReplyDelete
  2. chemist tak suka bende2 stabil..x menarik and costly..maybe, dgn keadaan kurg stabil kita lbh bnyk berusaha and tak mudah rasa selesa mcm trans fat/saturated fat dlm bdn y mmg susah nk keluar (sebab terlalu stabil) unless through liposuction..hihi

    ReplyDelete
  3. uhuk2 walaupun x fhm pasal analogi akak tu tp apa y akak cb huraikan tu mmg betul... mmg wat anis tpk ttg tggjwb ni... bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba...

    ReplyDelete
  4. > kak aisyah_cutekirana (humayra')
    naam..berjuang sehingga akhirnya..sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku...chaiyox kak,hehe..

    >reff_fizan
    hehe..lupe plak kbykn chemical raection adlh bermula dr xstabil..

    hdup pn cm tu..kalu trlalu cool, bosan juga..

    >anis comel
    hehe..asif jiddan..hehe..nnti kak gne analogi yg ok..

    erm btul tu..bukan smudah yg disangka..
    tp kpayahan yg mntarbiah kita agar lbh tegar ntuk tabah..insyaAllah

    ReplyDelete