Wednesday, July 15, 2009

Tennis ..SHARAPOVA kah aku??

Huhu....untuk Gerak Kerja Kokurikulum ni aku terpilih join TENNIS.... mula2 konpius ...coz sebenarnya aku nak squash..entah macam mana terpikir kan tenis..he2.ada hikmahnya....

cuma tadi ada latihan tenis....first tyme pegang raket tuh...bangga ada gak..he3..tapi tak riak pun coz xda pape nak diriak kan n dah la tak pandai main tenis....Erm betapa pensyarah yg mngajar kami tenis tu dia amat la bersabar..amat penyabar n amat amat penyabar.....Jarang ku jumpa guru lelaki yg agak penyabar.erm.....


n tiba la tyme aku 'menyambut' bola..gune teknik fORE hand dan Back hand....dipendekkan citer aku pukul raket dgn amat kuat dan menyebabkan bola tu melayang jauh..x dapat diselamatkan...

in the end of lessons, lecture tuh bg tahu men tenis ni kne ada matlamat, hala tuju..bukan men tibai je pukul bola kuat2..huh aku la tu (n_n)

macam mana la nak expert cam sharapova atau pun roger federer???
hehe..latihan tu kan penting.. AMALI !!!!

Moral of da story:

1) Hidup ada matlamat..n walaupun dah bribu kali aku dgar ayat nieh n dah berjuta kali diperingatkan, tapi biasalah aku ni plupa..nama la manusia..nape la aku x aplikasikan dlm men tenis..Islam tu mmg syumul n complete..bukan sekadar dgar je dalil2 tapi amalkan la ea tak kira la tgah men tenis,bola sepak atau pape je la....
Matlamat hidupku : surah az-zariyat : 56

TIDAK AKU JADIKAN MANUSIA DAN JIN MELAINKAN UNTUK BERIBADAH KEPADAKU

and......ingat..ibadah tuh bukan solat n buat amal kat surau jek kan???

2) Hidup ibarat Tenis..hehe (pandai2 je buat perumpamaan)
Pensyarah cakap nak men tenis kne mule ngan basuc dlu..first pukulan plean2 dulu..ea la aku kan amatur@junior dlm tenis...jangan men trus bagi 1 juta volt pada tahap pukulan ..mana tak ilang bola....
Kiasannya : nak berubah ke arah yg lebih baik??? pelajari dasar2 nye dlu..
For instance...nak qiamullail..jgn trus qiamullail tp mulakan dgn bunga2 qiam dlu..contihnya first step bgun solat jamaah subuh,step kedua bila dah jamaah subuh, try lak wat tahaju sblm subuh n begitulah ntuk tahap seterusnya..
MANA MUNGKIN nak istiqamah qiam tp subuh pun lambat...hu3..pikir le sndiri kan..


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
syukur la dgn nikmat sehat coz dikala ini satu badan rasa nk meletup dek krana latihan taekwando yg memerlukan stamina kaki n plus plak tenis perlukan stamina tgn..hehe..

No comments:

Post a Comment