Sunday, April 26, 2009

Jawapannya..

Huh...mmg lama x me'blog'..bukan sebab internet xelok..tp mmg malas..

entah smangat apa yg merasukku spy malas...

erm jawapan kepada persoalan 'The Next Caliph"

haha..why must through politic???

Orang kata:

1) Politik ni kotor la..Penuh tipu daya...
>>>>jawapanku :
kita yg mngkotorkan politik..opss bukan kita tp "diorg yg x brtanggungjwab"
Imbau balik sejarah nabi Muhammad S.A.W n para Khulafa' Al-Rasyideen,
bukankah mereka memerintah dunia menggunakan politik..
so..jgn kotorkan pemikiran kita deh....

2) Nape kene politik2 ni..Why cant just focuss on study...???
>>>>siape suruh korang gi jd ahli politik..jz amik taw kira ok apa..nanti bila dh msuk umur 21 thun x la terkial-kial nk memilih...
Lg satu..x kn nak berada dlm dunia belajar kita sndiri je..amik la tahu sket2..
dah la terbukti mahasiswa malaysia ni malas mmbaca ..so apa lagi added value yg kita ada...???


3) Nape mesti melalui politik ntuk dapatkan khalifah???
>>>mstilah dgn kuasa..bukan kerana kita gila kuasa tp e2 keperluan..
Baginda mendirikan negara Islam pertama, Madinah dgn menggunakan apa??
Mestilah kuasa yg telah diberikan oleh rakyat..
so barulah baginda wat perundangan berdasrkan al-quran yang Allah S.W.T turunkan

4) PAS @ Umno???
>>>haha...kalu aku korg x yah tanya la..jwpan aku mstila bulan mengambang..
Aku x nk bersyarah sebab apa aku pilih Bulan coz aku akn trangkan len kali..
Tapi main point kat sini ialah korang kene la amik tahu pasal both parties kalu nak tahu mana btul pada pndangan korang..
Tp bukan ikut pndgn kita je coz ilmu kita ni byk mana la kan..
so tinjau2 la pndpt para ulamak..
n pnting gak tanya respon org len..
Then analisa la sndiri....
Aku x kata Umno 2 xboleh bawa kita kpd khalifah tp pikir2 la sndr..hehe

Tuan Guru pun cakap kalu la Umno 2 tukar prlembagaan dia kpd Al-quran n sunnah, beliau akan bubarkan PAS n semua ahli PAS akan masuk Umn0..

Termasuk AKU...


Kalu x dapat trima point aku ni..x mngapa coz aku hanya berusaha ntuk mnyampaikan..
Ada kekuranganku dlm penyampaian..jangan dilihat pd kekurgn tp lihatlah apa yg ingn disampaikan..

Semua ni ujian..x nk ke kita sahut cabaran ujian ni..sdangkan cabaran ujian Math yg mmngkan kpala pn kita sahut....

aku akhiri dengan sepotong kalam cinta n peringatan drpd Allah mngenai ujian...
(memilih yg terbaik ntuk mndirikan khalifah adlh satu ujian kan????)

" Apakah manusia menyangka bahwa mereka dibiarkan sahaja mengatakan 'kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji?" [surah al-ankabut : 2]

No comments:

Post a Comment