Monday, August 1, 2011

Dates

Bismillahirrahmanirrahim..
Barikillah hummalana fi syahri ramadhan

sejak kecil ku bertanya knapa kurma dalam bahasa inggeris tuh dipanggil 'dates'..
saje nak tau.

dan pada tahun ni ku mulakan azam buat pertama kali dalam hidup, aku makan kurma dengan rela hati..insyaAllah kan ku ingat tarikh keramat ni 1 syawal..ehhh.. 1 ramadhan 1432 H..

imbau kembali, masa aku still di sem satu foundation, ada sorang senior ni buli2 manje (bolehke?).
dia pakasa aku makan kurma..natijahnya...biru muka aku.. cuak akak tuh. haha..ingatkan tercekik ke ape ..rupanya memaksa diri makan kurma. ya..kurma tu sedap tapi xtau mengapa lidah x nak telan..salahkan lidah?? apakah??

dan alhamdulillah bersahur kurma dan air coklat. Sila bersahur..amik berkat:)

Daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah kamu semua makan sahur, sesungguhnya dengan bersahur itu akan beroleh keberkatan.”
(al-Bukhari dan Muslim)

aku masih mencari sanad n matannya dalam arab..insyaAllah.. sem ni blajar ulum hadith:)

n ada satu hadith ni macam berlainan dengan hadith yg aku pernah terhafal dulu. Ni hadith yg aku pnah hafal berkaitan puasa

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانَاً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
"Sesiapa mengerjakan puasa Ramadhan kerana imannya (kepada Allah) dan mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan untuknya segala dosanya yang lalu".
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)


dan semasa surf internet nampak satu hadith ni, lebih kurang sama hadith di atas cuma satu perkataan je yang lain iaitu perkataan صَامَ (puasa) ditukar jadi قام (berdiri)


so, maksud hadith pun berubah menjadi:
"Barangsiapa berdiri di bulan ramadhan bersembahyang malam di bulan ramadhan kerana imannya akan Allah dan kerana mengharapkan pahala, diampuni baginya apa yang telah lalu dari dosanya"

menurut syarah hadith tersebut, sembahyang malam yang dinyatakan ialah solat sunat tarawikh

InsyaAllah sok tanya my lecture yg ajar ulum hadith berkaitan hadith ni, Dr.Khairuddin..

_____Jom puasa dengan bersungguh2_______________

Ustaz suhaimi : anak2..cm ne puasa tu boleh jadikan sebagai benteng drpd maksiat.. ye la..pagi2 boleh la jadi benteng, tapi bila dh malam kan xpuasa, so xda la benteng tu?? cm ne tu??

Kami : ...hurmm.. (aku speechless)

Ustaz Suhaimi: puasa la bersungguh2 pd siang hari agar ia mmpu jadi bnteng walau slpas kita buka

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

2 comments: