Tuesday, June 30, 2009

manggo @ mangga

hurm..actually pagi td konon2nyer nak breakfast wholemeal roti plus buah mangga.. 2 hari lpas x masak lagi..so aku peram la die ramai2..aku bli rm 10 mangga kat pasar malam..ader la dlm 14 bijik..

erm aku peram die ramai2 coz brdasarkan knowledge biology sket ni,yg mngatakan buah yg sdg masak akn merembeskan hormon ape ntah ..aku ingat..tp hormon tu akan akibatkan buah len jge trangsang nak masak..ala sng citer diorg, buah mangga ni helping each other ntuk menjadikan diri mereka boleh n sedap dimakan oleh aku..erm..


after 2 days,rupanyer mangga ku trlebih masak..terpaksa buang 3 bijik..nasib bek 3 bji je terlbih masak..hu2

dgn sepantas kilat 200 juta volt (ceh..hiperbola), aku g basuh 2 biji mangga yang elok dgn niat nak makan..Unfortunately rasa buah x bape nak sedap..maybe sebab diperam kot..

sebab frust x dpt makan.. (dlm masa yg sama sabar + redha jela), maka trus layari internet..jmpe la satu widget ni..mcm kool je..pas aku insert kan, tetibe bila aku navigate balik kat fizanaisyah.blogspot neh, trus layout nye turning into totally black, no more greenery side bar.. and most unbelievable all da side bars tlah terpindah ke bhg bawah skali..
akibatnyerrrr CELARU blog ku..ermm....


Sebenarnya ada nak dikaitkan dgn mangga nieh..
erm actually mangga ni bleh diibarakan cam diri kita..bukan dari btk fizikalnya taw..
Mana taknya kalu la kita ni berada dlm keadaan yang baik pada mulanya tapi oleh krana tiada pndedahan luar,maka fikiran kita kan jadi beku, asik trus dgn pandangan kita plus tiada pentarbiahan diri..maka akan busuklah hati kita..huhu

Tapi jgn sedih,kalu dh sedar hati kita ni mcm smthg wrong,kluarkanlah diri kita dari kepompong tuh..jdikan diri yg baru..

erm kalu buah manggaku yg busuk tadi,aku x akan biarkannya..tapi maybe bleh dibuat benih..tanam balik n then akan membuahkan hasil..



Ni la analogi yang aku tetibe terfikir lepas aku buangkan mangga td..harap2 die akan tumbuh balik...erm...

No comments:

Post a Comment