Wednesday, May 20, 2009

2 ...

huhu apa yg duanya..

dua paper ag tinggal
n i cant wait to go to malacca..
g pondok..rndunye suasana tu..huuhu...

erm actually tinggal paper 1 n 2 for my major course..
islamic study
kertas 1 consist of ulum alquran, hafazan 1 , fiqh ibadah
kertas 2 plak pengantar usul tafsir , hafazan 2, fiqh munakahat,jinayat,muamalah

huhu..byk kene baca ni..chaiyox...

erm smalam pas maghrib my friend n I had a tazkirah..
ustaz khairuddin, our ulum quran n ulum tafsir lecturer..
bliau sdg mnghabiskn tesis ntuk PHD bliau..insyaAllah

erm beliau bg ilmu sal kitab sohih bukhari..

apa yg aku dapat Imam bukhari ni paling ketat syarat pmilihan hadith..
n bliau mulakan bab dlm kitabnya dgn bab fadilat ilmu..

n ustaz ckp klau nk blaja sohih bukhari,kita msti blaja tajuk die dlu coz dlm stp tajuk/bab beliau akan berfatwa..beliau xda kitab khas yg mngeluarkan fatwa beliau..

dalam bab 1 - bab fadhilat ilmu ni bliau xmasukkan mana2 hadith kecuali ayat quran..
surah toha ayat 114...cube cek...

nape ek bliau xmasukkn hadith yg sal Allah mudahkan jalan sape mnntut ilmu....
ini kerana salah seorg perawi tu ada seorg yg bernama al-a'masyh...
Imam Bukhari x trima al-a'masyh sbg perawi coz al-a'masyh x brape dhobit (hafalam)
tp imam2 lain menerimanya...

then bab 2 plak sal kewajipan mnjawab soalan org bertanya...sambung in next post...

hehe

sebenarnya aku kne denda coz ada la beberapa kli aku ghaflah (lalai)..xpayah la aku bgtaw apa yg aku lalai..

yg penting aku kne abezkan denda aku tu yakni brupa 3000 kali istighfar..
Alhamdulillah..

so aku nk abezkn denda tu cpat2..mana r taw x sempat tunaikan hutang denda..hehe

p/s: bila plak nak sambung crita raja alauddin nie???

5 comments:

  1. ala...cpt2 habiskan istigfar n exam..nak dgr cite lagi...hahaha...kalo kamu kena 3000kali...kamek ni kena bape juta agaknye..astagfirullah

    ReplyDelete
  2. huhu..diri ni pn xsabar nak hbs exam..hu3

    mngkinkah wk2 cuti ni update blog coz umahkau mane ad line nk idupkan broadband..ceh...name je ada broadbnd..hu3

    erm...
    jom refleksi diri..
    tu baru dnda yg manusia tetapkan..
    malunye aku ngan Allah

    ReplyDelete
  3. haha..

    ni lagi banyak pada akk pnye denda nih!

    blink blink!!

    ReplyDelete
  4. haha..mmgpn..

    ni tgah nak perabiskanla ni...

    kak..g baitul qurra' x??

    ReplyDelete